Sklepów internetowych przybywa jak grzybów na deszczu. Pod koniec stycznia 2018 roku było zarejestrowanych ponad 29 tysięcy e-sklepów, ale niemal 1/3 z nich nie działa aktywnie.
Ich „uśpienie”, czyli brak aktywności, w zasadzie nie powinno dziwić. W końcu wdrożenie odpowiednio działającego e-sklepu nie jest takie proste. Warto wcześniej przygotować plan działania i sklepu, określić termin, kiedy ruszamy itd. To spore wyzwanie, głównie dla początkujących. Warto wiedzieć, że taki sklep można uruchomić, opierając się na innych projektach. Aby mieć szansę podbić e-commerce, warto mieć doświadczenie w handlu tradycyjnym, ale też w projektach informatycznych dla firm.
Jeśli go jednak nie mamy, można skorzystać z tzw. gotowców, czyli już istniejących rozwiązań. Polega to na zakupie szablonu. Drugi sposób to zlecenie komuś stworzenie własnego niepowtarzalnego e-sklepu. Druga opcja jest jednak droższa i bardziej czasochłonna, wymaga czasu, kreatywności, cierpliwości, a także zaufanego projektanta i programisty. Szablon z kolei zawsze można też poszerzyć, jeśli zajdzie taka konieczność. W Internecie dostępne są bezpłatne dema – można przetestować wybrane z nich.
Jednak gotowy szablon też bywa kłopotliwym rozwiązaniem – jego wybór to dopiero początek. Zanim zdecydujesz, jak ma wyglądać, czeka Cię badanie rynku i przeglądanie konkurencji w poszukiwaniu luk, inspiracji i pomysłów, co ulepszyć. Przy autorskiej stronie też trzeba przez to przejść – nawet dokładniej. Oglądaj zatem strony konkurencji okiem krytyka, sprawdź, czego im brakuje, co byś zmienił itd.
Warto też sprawdzać w sklepach innych branż, jak zostały zbudowane – np. co się stanie, jeśli jednak porzucimy koszyk; jakie są dostępne formy płatności i dostawy; jak wyglądają opisy kategorii i produktów itp. Na dokładne sprawdzenie konkurencji i rynku warto poświęcić sporo czasu. Dzięki temu spiszesz swoje wymagania (tzw. brief), który będzie dużą wskazówką dla wykonawców projektu e-sklepu.
Łatwiej będzie Wam też omówić szczegóły, założenia, oczekiwania itd. Posłuchaj też wykonawcy, bo zwykle ma on sporo doświadczenia, może przygotowywał bardzo podobny projekt do Twojego i od razu rozwieje część wątpliwości. Czy projekt i finalna strona są dobre, to najlepiej zweryfikują już użytkownicy.
Założenia projektu będzie też świetnie widać na wizualizacji. Zyskasz pewność, że ustaliłeś wszystko to, co chciałeś – obie strony będą miały jasność co do dalszych działań. Odpowiednie planowanie i cykliczne konsultacje z wykonawcą sprawią, że ten z pozoru trudny i żmudny proces stanie się dużo prostszy. Znalezienie dobrego wykonawcy lub gotowego szablonu to jeden z najważniejszych kroków. Pamiętaj jednak, że dobry plan i ustalenie priorytetów to podstawa – branża IT nie akceptuje przestoju, przerw, straty czasu. Działaj, a dodatkowe elementy zawsze możesz wdrożyć już po uruchomieniu sklepu. Poza tym trzeba też regularnie podnosić rentowność e-sklepu, a zatem dbać o jego optymalizację na bieżąco.
Kkw,200degrees/Pixabay