Uzależnieni od Facebooka

Prawie 80 procent użytkowników portali społecznościowych rozważa rezygnację z nich. Powodem jest frustracja wynikająca z niedostatecznej ilości „lajków”, czyli polubień ich postów na Facebooku.

Większość internautów korzysta z portali społecznościowych, aby pozostać w kontakcie z przyjaciółmi i znajomymi oraz przeczytać zabawne wpisy. Ludzie poświęcają też wiele czasu na stworzenie swojego profilu cyfrowego i wypełnienie go pozytywnymi wspomnieniami, publikując rzeczy, które ich śmieszą i pokazując swoim sieciom znajomych, jak świetnie bawią się podczas świąt i wakacji.
W badaniu zrealizowanym przez Kaspersky Lab internauci wyznali, że poczuli się nieszczęśliwi na widok postów znajomych z imprezy, na którą oni sami nie zostali zaproszeni. Frustrację wywołuje również oglądanie wakacyjnych zdjęć znajomych. Co trzeci badany przyznał, że patrzenie na własne radosne posty z przeszłości może wywołać w nim poczucie, że przeszłość była lepsza niż obecne życie.

Koloryzowanie realu
Badanie wykazało także, że użytkownicy portali społecznościowych w walce o liczbę polubień często ubarwiają rzeczywistość i nierzadko mijają się z prawdą. Polega to m.in. na prezentacji innego wizerunku niż w rzeczywistości, np. w kontekście działań, których tak naprawdę nie wykonujemy. Co ciekawe, przodują w tym mężczyźni i aż co dziesiąty z nich przyznaje, że nie miałby oporów przed umieszczeniem na portalu społecznościowym swojego… nagiego zdjęcia albo ujawnienia poufnej informacji. Wszystko, byle zdobyć zainteresowanie i zobaczyć „lajki”.

Cyfrowe wspomnienia
Ludzie pragną, aby ich kontakty na portalach społecznościowych były źródłem dobrego samopoczucia, jednak gdy widzą posty swoich znajomych dotyczące wakacji, hobby czy imprez, często mają gorzkie wrażenie, że inni bardziej korzystają z życia niż oni sami.
I choć sfrustrowani internauci planują wypisanie się z Facebooka, nie robią tego ze względu na chęć utrzymania kontaktu ze znajomymi i obawę utraty informacji. Okazuje się bowiem, że internauci wykorzystują urządzenia cyfrowe jako „zewnętrzną pamięć”. Wykazano również, że użytkownicy nie mogą oprzeć się potrzebie sprawdzania na swoim telefonie, czy coś nowego pojawiło się na czacie lub czy ktoś uaktualnił swój status na portalu. Więc pomimo chęci porzucenia portali społecznościowych użytkownicy czują się zmuszeni pozostać na nich. Aż 62 procent uważa, że straciłaby kontakt ze swoimi znajomymi oraz lęka się niemożności odzyskania swoich cyfrowych wspomnień, takich jak zdjęcia i filmy.

READ  Prawa autorskie a komentarze zamieszczane na Facebooku

(MW)

Post Author: Isomedia