Coraz chętniej korzystamy z Internetu, aby dokonywać zakupów. To wygodny sposób i oszczędność czasu. Do czego mamy jednak prawo, kupując w sieci?
Przede wszystkim jeśli zdecydowaliśmy się na zakup online, mamy prawo otrzymać jasną, w pełni zrozumiałą informację na temat proponowanych produktów lub usług. Ważne, abyśmy mieli szansę zapoznać się z nimi, zanim złożymy zamówienie czy dokonamy rezerwacji.
Powinniśmy też otrzymać pisemne potwierdzenie o dokonaniu zakupu – zwykle wysyłane jest ono na podany przez nas adres e-mail. Polecamy zawsze je wydrukować, gdyż potwierdzenie złożenia zamówienia często może okazać się potrzebne. Zwykle wraz z towarem – np. przywiezionym przez kuriera – otrzymujemy też pisemne (ew. na innym nośniku) potwierdzenie zawarcia umowy.
Możemy też oczekiwać informacji na temat możliwości rozwiązania umowy w ciągu 10 dni kalendarzowych, oczywiście bez ponoszenia przez nas kosztów. Na własny koszt można jedynie odesłać towar do sprzedawcy – wiele sklepów oferuje jednak odbiór bezpłatny. Jednak możliwość odstąpienia od umowy nie przysługuje zawsze – są wyjątki od tej reguły, m.in. umowy turystyczne, o usługi zakwaterowania czy zakupy na aukcjach internetowych.
W razie zaś problemów ze sprzedawcą można zgłosić się po pomoc do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich – wystarczy wysłać do nich skargę. Doprowadzą do mediacji, a w ostateczności do rozprawy sądowej, ale proces będzie zapewne długi i kosztowny.